Prefab Irissen voor de Harense viaduct

Deze nieuwe Diabolo-spoorlijn sluit aan op de bestaande spoorwegen via drie bruggen en viaducten in de omgeving van Haren en Schaarbeek. De pijlers voor de zogenaamde ‘irisviaduct’ waren de verdienste van Betca. Zij leverden 14 elementen van elk 37,70 ton en een wapening van 1100 kg/m³ beton.

De grootste uitdaging was de complexe vorm. Aanvankelijk was men van plan om de elementen op de werf te storten. Maar dan was er het gevaar van roest. Bovendien was men dan afhankelijk van de weersomstandigheden. Vanuit de fabriek kon een veel netter en meer afgewerkt element geproduceerd worden.

Het beton werd van onder in de bekisting gepompt, in plaats dan van boven te gieten. Zo bekomt men een perfecter element, omdat er minder lucht in de bekisting komt.

Opdrachtgever Northern Diabolo  – Aannemer TUC Rail (Brussel) – Hoogte 6,20 m – Breedte 3,98 m  – Volume 11,23 m³ C60/75

2014 - Haren

Ontdek het artikel gepubliceerd in BETON 226 van december 2014.

Fabrikanten

Betca nv

  • Doelhaagstraat 81
  • 2840 Rumst
  • 03 888 55 71
  • E-mail

Gebruikte toepassingen